Menu

Fraude – Postorderbedrijven

Postorderbedrijven gevoelig voor Postfraude

Postorderbedrijven in Nederland en België zijn zeer gevoelig gebleken voor zogenaamde post fraude op adressen van leegstaande woningen.

fraude postorderDeze fraude werkt als volgt: Iemand plaatst bestellingen op een soms verzonnen naam op het adres van een leegstaande woning. Men doet daarbij het verzoek om de bestellingen af te leveren bij de buren indien men niet thuis is. Bij een leegstaande woning is dit dus altijd het geval.

Via het bij de bestelling opgegeven e-mail adres ontvangt men dan bij de bevestiging van de bestelling een zogenaamde track & trace code, waarmee men op de website van Bpost/PostNL exact kan nagaan op welk huisnummer een bestelling wordt afgeleverd. Binnen een uur na de aflevering door Bpost/PostNL belt men vervolgens aan om het pakketje op te halen. Bestellingen worden niet aangetekend verstuurd en om een handtekening wordt bij aflevering ook niet gevraagd.

Buren denken dat er nieuwe huurders zijn of zijn snel overrompeld en worden soms zelfs misleid met een vals identiteitsbewijs en een verzonnen verhaal van een foutief afgeleverde bestelling .

 

Een variant hierop is de volgende truc:

De truc werkt als volgt: iemand bestelt online en op jouw rekening (factuur aan jou gericht) een pakketje en laat dat bezorgen op jouw adres. Jij hebt niks besteld, maar denkt dat het voor een buurvrouw of huisgenoot is. Even later komt een onbekende, soms zelfs vermomd als bezorger, aan de deur met de smoes dat het pakketje verkeerd is bezorgd bij jou.

Voor je het weet is het pakketje weg, maar blijft de factuur op jouw naam staan.

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!