Menu

Our Blog

Slachtoffers van internetfraude krijgen weinig hulp

Er is te weinig aandacht voor slachtoffers van internetfraude, schrijft de NOS, na gesprekken met slachtoffers.

Deze slachtoffers lopen vaak tegen een muur op, omdat politie, banken en netwerksites als Facebook ‘niet altijd efficiënt samenwerken’ om nieuwe fraudegevallen te voorkomen.

In Nederland alleen al wordt jaarlijks ruim veertigduizend keer aangifte gedaan van internetfraude maar in lang niet alle gevallen volgt politieonderzoek. Volgens de politie zijn de afspraken echter duidelijk: bij vijf aangiftes over hetzelfde rekeningnummer wordt contact opgenomen met de bank die zelf kan beslissen die rekening te blokkeren. Volgens de banken gebeurt dat ‘tenminste één keer per week’.

Niettemin, aldus de NOS, staat de nepaccount van Lysanne Holkamp, waar concertkaartjes worden aangeboden, nog steeds online, ondanks meerdere pogingen die te verwijderen. De bank zegt ‘uiterst zorgvuldig’ te zijn als het gaat om blokkeringen, facebook verwijst naar de politie en de politie weer naar de bank.

Los daarvan levert bijvoorbeeld Microsoft, van de mailboxen Outlook en Hotmail, alleen gegevens als er een bevel van de OvJ ( = Procureur des Konings in Belgïe ) ligt. En dus glippen veel oplichters er in de praktijk tussendoor.

Oplichters zijn de lachende derde, ze halen het geld zo snel mogelijk van de rekening en gaan vervolgens vakantie vieren’, zegt Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk. Zij pleit voor een ‘waakhond’ die erop moet toezien dat de betrokken partijen beter met elkaar samenwerken.

Tags:

Show Comments (0)

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!