Menu

Postfraude

postfraudeRecentelijk werd door de politie gewaarschuwd voor de plaag van postfraude. Momenteel zijn er verschillende oplichters actief die brieven met facturen stelen uit postbussen, de rekeningnummers vervalsen en de nagemaakte factuur opnieuw opsturen naar de oorspronkelijke geadresseerde.

Zodra die het bedrag overschrijft op het vervalste rekeningnummer, is het geld weg. Het is een relatief eenvoudige manier van oplichting die echt iedereen kan treffen. De criminelen hebben het opvallend vaak gemunt op facturen van bedrijven die werkzaam zijn in de bouwsector, waarschijnlijk omdat het hier over het algemeen over significante bedragen handelt.

Wie het slachtoffer is geworden van de massale postfraude, is helaas in de meeste gevallen zijn geld kwijt. De bank gaat de slachtoffers zeker niet vergoeden. Volgens Febelfin, de federatie van de banken, is het onmogelijk om bij elke transactie te controleren of het opgegeven rekeningnummer wel het juiste is.

Het enige wat de bank kan doen, is de rekening van het slachtoffer bevriezen. Maar dan moet de fraude wel snel aan het licht komen, en ook dat is vaak een probleem. Vaak is het zo dat pas na een aanmaning van de leverancier de fraude aan het licht komt.

Een gerelateerd artikel over Fraude bij Postorder vindt U hier.


Hoe zich te beschermen tegen postfraude?

Als klant:

  • Bij de eerste betaling aan een nieuwe leverancier: bel de boekhoud-afdeling van uw leverancier en verifiëer het rekeningnummer.
    Let echter op met het telefoonnummer dat op de factuur vermeld is, ook dit kan vervalst zijn, zodat je eigenlijk bij de fraudeurs terecht komt!
  • Bij nieuwe betalingen aan een reeds gekende leverancier: verifiëer het rekeningnummer ten opzichte van vorige betalingen. Sommige PC banking toepassingen tonen de gegevens van de leverancier wannneer je het rekeningnummer intikt. Verifiëer of het rekeningnummer reeds gekend is in de PC banking toepassing, zoniet neem je ook weer best contact op met de boekhoud-afdeling van je leverancier via telefoon.
  • Let ook op met e-mails, zogezegd uitgaande van je leverancier, waarin gevraagd wordt om voortaan een ander rekeningnummer te gebruiken voor betaling van de leveranciersfacturen. Verifiëer dit ook met de boekhouding van uw leverancier.

Als leverancier:

  • Zorg ervoor dat je briefwisseling wordt gepost kort vóór de (laatste) lichting van de postbus. Hoe korter ‘het verblijf’ van je facturen in de postbus, hoe kleiner het risico.
  • Voorzie de factuur, zeker als het om significante bedragen gaat, van een authenticiteit sticker. Breng wel je klant hiervan op de hoogte, bijvoorbeeld vie e-mail, zodanig dat hij weet dat hij jouw factuur op zijn authenticiteit kan controleren!
  • Forensicron stuurt via e-mail van elke uitgaande factuur een elektronische kopie naar de klant. Deze e-mail bevat ook de verwijzing naar het authenticiteit nummer. De Forensicron authenticiteit sticker bestaat uit een zelfklever met hologram, voorzien van het factuurnummer. Uiteraard is deze authenticiteit sticker niet zonder sporen verwijderbaar of herbruikbaar.
  • Als leverancier is dit niet mijn probleem
    Toch wel, je loopt het risico dat je verwikkeld raakt in een juridische procedure en dat het geruime tijd  (maanden, jaren) duurt vooraleer je betaald wordt. Ben je daarop voorbereid als het om een belangrijk bedrag gaat? Ter illustratie, 25% van de faillissementen zijn te wijten aan facturen die laattijdig of niet betaald worden!

 

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!